Gwiazdki Michelin, czym są i jak je zdobyć?

O ich posiadaniu, marzą prawie wszyscy restauratorzy. Są jednym z najwyższych odznaczeń, jakie restauracja może otrzymać – Gwiazdki Michelin. Ich historia sięga 1900 roku, kiedy to francuski przemysłowiec Andre Michelin, stworzył przewodnik turystyczny dla kierowców, w którym opisywał miejsca, znajdujące się we Francji, w których mogą się oni zatrzymać na nocleg oraz dobrze zjeść. Natomiast w 1926 roku, został wprowadzony stopień gwiazdki, którą oznaczane były restauracje, słynące z dobrego jedzenia. W 1930 roku, do skali ocen, dołączono dwie i trzy gwiazdki.

*** miejsce, które koniecznie musisz zobaczyć

** warte odwiedzenia

* godne uwagi

Obecnie, przewodnik kulinarny opisuje najbardziej prestiżowe restauracje, mieszczące się nie tylko we Francji, ale i na całym świecie. Żeby móc się ubiegać o przyznanie gwiazdki, restauracja (w Polsce), musi znajdować się w Krakowie lub w Warszawie, gdyż niestety, nie wszystkie miasta brane są pod uwagę.

Poszczególne gwiazdki, przydzielane są poprzez uwzględnienie kilku, niezwykle istotnych elementów:

– jakości przygotowanych potraw,

– tego, jak zostały podane,

– smaku dań,

– stylu, jaki dana kuchnia reprezentuje,

– ceny adekwatnej do jakości dania,

– stabilności poziomu kuchni.

Restauratorzy, których lokale gastronomiczne, zostały okrzyknięte mianem “gwiazdek Michelin”, absolutnie nie mogą spocząć na laurach. Co pewien, dłuższy okres czasu, przeprowadzane są anonimowe kontrole. Na ich podstawie, można zachować gwiazdki, jak również je stracić, dlatego też, pracownicy restauracji, muszą cały czas pracować na najwyższych obrotach. Powoduje to dodatkowy stres, tak więc, niektóre autorytety kulinarne uważają, że stawianie sobie za cel, zdobycia i zachowania gwiazdek Michelin, ma kluczowy wpływ na atmosferę, jaka panuje w kuchni, gdyż zazwyczaj jest ona drętwa, więc tym samym, przekłada się ona na jakość przygotowywanych dań.

W Polsce, mianem jednej gwiazdki Michelin, zostały odznaczone dwie warszawskie restauracje: “Atelier Amaro” w 2013 roku, która prowadzona jest przez Wojciecha Modesta Amaro oraz “Senses” w 2016 roku, której właścicielką jest Michalina Smorszczewska, uczestniczka znanego programu telewizyjnego “Masterchef”. Natomiast, restauracji posiadających aż trzy gwiazdki, jest na całym świecie – zaledwie kilkanaście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *